15.9.2010

Korvapuustit

Olen jo kauan halunnut leipoa korvapuusteja, mutta aina olen siirtänyt sitä myöhemmäksi. Olen ollut leipomossa töissä ja siellä näin, miten tehdään iso määrä korvapuusteja! Rakastan pullaa ja etenkin korvapuusteja. Kahvin kanssa....aah!

Olin todella tyytyväinen näihin, pullataikina voi nimittäin olla huono. Kun pullan leipomiseen kerran ryhtyy, pitäisi tehdä reipas satsi ja täyttää pakkanen pullalla. Mutta minulla on niin pienet tilat eikä pullan pakastaminen toimi kohdallani - vedän pullaöverit kuitenkin.... Edes kulhoja ei olisi ollut tarpeeksi. Joten leivoin pienen määrän ja asuntoon levisi ihana korvapuustien tuoksu! Täytettä voisi olla aina enemmän, vaikka suorastaan liotin taikinan sulalla voilla, kanelilla ja sokerilla. Lutratkaa te vielä enemmän.

Resepti löytyi kaapin pohjalta kellastuneena, en siis tosiaankaan tiedä sen alkuperää.



Korvapuustit
15 kappaletta

2,5 dl maitoa
½ pakettia hiivaa
½dl sokeria
½ tl suolaa
1 tl jauhettua kardemummaa
n.7dl vehnäjauhoja
75g huoneenlämpöistä voita

Täytteeksi
100g sulatettua voita
sokeria
kanelia

Koristeluun
kananmuna
raesokeria

Lämmitä maito kädenlämpöiseksi. Liuota hiiva pieneen määrään maitoa ja lisää loppu maito. Lisää sokeri, suola, kardemumma ja suurin osa jauhoista. Vaivaa taikinaa hieman ja lisää rasva.

Alusta taikina tasaiseksi ja anna sen nousta peitettynä vedottomassa paikassa huoneenlämmössä n.30 minuuttia.

Kaada noussut taikina jauhotetulle pöydälle ja vaivaa kevyesti. Jätä taikina vetäytymään hetkeksi. Kauli taikinasta kevyesti mahdollisimman suorareunainen (60x25) nelikulmio. Nosta taikinaa välillä ja ripottele jauhoa sen alle, jotta se ei tartu pöytään.

Levitä täyte taikinalle. Kierrä levy rullaksi pitkittäin. Leikkaa rullasta 15 palaa. Puserra ja paina pullia, jotta niistä tulee korvapuustin näköisiä (miten tämän nyt muuten neuvoo?). Siirrä pullat leivinpaperille ja pellille. Peitä pullat liinalla ja anna nousta noin 30 minuuttia. Säädä uuni 200 asteeseen.

Paina yhtä puustia varovasti. Jos taikina palautuu nopeasti, se on noussut riittävästi. Voitele puustit kananmunalla ja koristele raesokerilla. Paista uunin keskiosassa n.15-20 minuuttia. Anna jäähtyä peitettyinä ritilällä.

7 kommenttia:

Janna kirjoitti...

Aah, mä inspiroidun näköjään kaikista teidän ohjeista! Tuli ihan hirveä pullanhimo. Tehtiin kerran kaverin kanssa molemmat puolen litran taikina. Saatiin aikaiseksi kuutta erilaista pullaa yhteensä 60 kappaletta ja yksi bostonkakku! Mulla on ne kaikki ihanat täytteet vielä tallellakin... Pitäisköhän ottaa revanssi? Tai sitten teen näitä korvapuusteja, mikään muu ei maistu maidon kanssa yhtä hyvältä. Kiitti inspiksestä!

Janna kirjoitti...

Oho, tarkotin täytteillä tietysti niitä täytereseptejä, jotka keksittiin :D

Pätkä kirjoitti...

Pulla on vain niin hyvää! Niin basic mut ai ai. Mut mun mielestä ainakin isotöinen. Jos rupeaa leipomaan pullaa niin just kerralla sitten erilaisia ja iso satsi! Vaikka voisilmäpullat! En kestä.

Krista kirjoitti...

Toi peruspullataikinan resepti on muuten kaikissa puolikarkeidenvehnäjauhojen pussin kyljessä. Sieltä mä olen sen opetellu ;)

Chez Jasu kirjoitti...

Mulla pullista jostain syystä tuli aina keksejä, kunnes eräs kahvilanpitäjä kertoi vinkin: tuplaa normaaliohjeessa sokerin ja rasvanmäärä! Voin sanoa, että toimii.

Chez Jasu kirjoitti...

Mulla pullista jostain syystä tuli aina keksejä, kunnes eräs kahvilanpitäjä kertoi vinkin: tuplaa normaaliohjeessa sokerin ja rasvanmäärä! Voin sanoa, että toimii.

Pätkä kirjoitti...

Uuuuh pakko heti kokeilla, tosi hyvä vinkki ja toimii varmasti!!!